Gebelikte Çarpıntı ve Nefes Darlığı

Gebelikte nefes darlığı normaldir ve yaygındır. Gebelik süreci ilerledikçe nefes darlığı sorununu birçok kadın yaşayabilmektedir. Hatta gebeliğin erken dönemlerinde de görülebilir.

Gebelik boyunca daha fazla oksijene ihtiyaç duyulur. Vücut bu ihtiyacı karşılamak için çeşitli yollara başvurur ve bu duruma kendini adapte etmeye çalışır. Hormonlardaki yükselme (özellikle progesteron hormonundaki yükselme ) direkt olarak akciğerleri etkiler ve beyindeki solunum merkezini uyarır ve her 1 dakikadaki alınan nefes sayısı artar.

Gebeliğin ileri dönemlerinde büyüyen uterus diyaframa baskı yapar. Bu durum solunum için daha fazla çaba göstermeye neden olur. Özellikle iri bir bebeğe hamile olmak, ikiz bebekler veya aşırı amniyon sıvısı solunumu daha zorlaştırabilir. Doğum zamanı gelmeden birkaç hafta destek almak faydalı olacaktır.

Gebelikte Nefes Darlığı Durumunda Ne Yapılabilir?

Gebelikte nefes darlığı genelde normaldir ve zararsızdır. Fakat bu durumlarda aşırı aktiviteden uzak durmakta fayda vardır. Hareketlerde daha yavaş olmak, hızlı hızlı hareket etmemek gerekir.

Otururken dik oturmak, omuzları arkaya yaslamak gerekir. Gece uyurken baş altını ekstra yastıklarla daha yüksek tutmak rahatlatıcı olur.

Doğum sonrası ise solunum,  eğer başka bir hastalıktan kaynaklanmıyorsa gebelik öncesindeki eski durumuna dönecektir.

Gebelikte Nefes Darlığı Ciddi Bir Hastalığın Belirtisi Olabilir Mi?

Gebelikte nefes darlığı çekmek ciddi bir hastalığın da belirtisi olabilir. Örneğin astım ve zatürre gibi bir solunum hastalığı varsa gebelik döneminde bu daha ciddi bir durum yaratabilir.

Gebelik dönemi boyunca kan pıhtılaşmasındaki değişiklikten dolayı akciğer embolisi denilen durumun yaşanması riski daha fazladır. Bu nadir bir durumdur fakat ciddidir.

Aniden ortaya çıkan bir nefes darlığı sorunu daha ciddi bir durumun işareti olabilir. Bu durumda tıbbi destek almak gerekir.

Ayrıca aşağıdaki durumlarda da hekime danışmak ve yardım almak gerekir:

• Astım sorununun daha kötüleşmesi
  • Hızlı solunum
  • Nabızda hızlanma, kalp çarpıntıları ya da zayıflık
  • Nefes alırken göğüste ağır veya acı olması
  • Dudak kenarlarında, parmaklarda ve tırnaklarda mavileşme
  • Solgun görünme
  • Oksijen yetersizliğinden endişe etmek
  • Sürekli öksürük, kanlı öksürük veya ateş ve titremenin eşlik ettiği öksürük.

Hamilelikte Kalp Çarpıntısı Nedenleri ve Tedavisi

Kalp çarpıntısı, göğüs kafesinde kalbin ritminin artması ve düzensizliğidir, pek çok insan, kalp çarpıntısı yanında nefes darlığı da çekebilir ve bu durumda panik ve telaş hissedilir. Özellikle hamilelikte çok sık rastlanan bu durum, bazen normal kabul edilir. Pek çok hamile kadın kalp çarpıntısı yaşamaktadır.

Hamilelikte Kalp Çarpıntısı Nedenleri

Hamilelikte kalp çarpıntısı sık yaşanılan bir durumdur. Egzersiz yaparken, stres yaşandığında, heyecanlı ve kaygılı olduğunuz zamanlarda kalp çarpıntısı yanında nefes darlığı oluşabilir. Bu durumda sakinleşmek ve rahatlamak gerekmektedir.

Artan Kan Miktarı

Hamile kadınlarda, kan miktarı artar. Yaklaşık hamile olmayan bir kadına göre kalp %50 artmıştır. Bu sayede hem bebek hem de anne için atan kalp, çok daha fazla çalışmaya başlar. Bu durumda kalp çarpıntısı ve nefes darlığı olması gayet normaldir.

Progesteron Hormonu

Progesteron hormonu, duygusal ve fiziksel değişimlerden sorumludur ve hamilelikte artmaktadır. Progesteronun artmasının nedeni, kanın vücut tarafından tam sirküle edilmesidir. Fakat, kalp atımı hızlandığından, dengesizliklerde oluşur.

Kafein

Kafeinin fazlası kalp çarpıntısına neden olur. Çikolata, kahve, kek, soda gibi ürünlerde bol bulunan kafein gerekirse hiç kullanılmamalıdır.

Duygusal Durumlar

Pek çok kişi duygusal olarak heyecanlandığında, mutsuz olduğunda ya da korktuğunda kalp çarpıntısı yaşar. Hamilelikte bu tip duygusal durumlar çarpıntının artmasına neden olacağından stresli ortamlardan uzak durmak ve sakinleşmek gerekir. Yoga, meditasyon yapmak bu durumu engelleyebilir.

Hamilelikte Oluşan Kalp Çarpıntısı Ne Zaman Tehlikelidir?

Bazen hipertiroidi kalp çarpıntısı ile kendini belli eder. Kalp çarpıntısı hamilelikte zaten yüksektir fakat bazı hamilelerde hipertiroidi olmuş olabilir. Düzensiz kalp atımı yanında, baş dönmesi, nefes darlığı yaşıyorsanız üstüne de hamileyseniz hemen doktora gidilmelidir. Bazen de kalp atımında olan düzensizlik, kalpte bazı sorunların olduğunu gösterir. Bu durumda kalp ile ilgili çeşitli testler yapılmalıdır. Kalp çarpıntısı yanında, bulantı, terleme, bayılma ve göğüs ağrısı varsa acil tıbbı müdahale edilmelidir.

Hamilelikte Kalp Çarpıntısı Nasıl Geçer ?

Hamilelikte olağanüstü durumlar hariç, kalp çarpıntısı için bir ilaç ya da tedavi uygulanmaz. Bu durumda doktorlar, rahatlama egzersizleri, yoga ile stresin azaltılmasını, kafeinli ve nikotinli, alkollü içeceklerin bırakılması, uyarıcı etkisi olmayan ilaçlar kullanılmamalıdır.