Gebelikte Siyatik Ağrısı

Gebelikte siyatik çoğu zaman normal karşılanan bir durumdur. Siyatik bir sinir ismidir. Vücutta bulunan en kalın ve en büyük sinirin adına siyatik siniri denmektedir. Siyatik siniri,  leğen kemiğinden başlar, kalça içinden geçerek iki bacağın arka yüzü boyunca dizlere kadar iner bu bölgede sinir çatallanır ve diz altındaki baldır kısmına yayılır. Siyatik sinirinin geçtiği bölgelerde ağrı yaşanmasına siyatik ağrısı denilmektedir. Gebelikte siyatik sinir ağrısı bazen hafif olarak seyretse de bazen ağrıları olan anne adayı yürümekte zorluk çekebilmektedir.

Gebelikte siyatik ağrısı büyüyen rahimin siyatik sinirine baskı yapması sebebi ile oluşmaktadır. Bebeğin ana rahmindeki pozisyonuna göre anne adayında ki ağrılar hafifler yada şiddetlenir. Gebelikte siyatik oluştuğu andan itibaren 6 hafta sürebilir. Bu ağrılar genellikle gebeliğin orta aylarında yada son aylarında gözlemlenmektedir. Gebelikte siyatik ağrısı genelde bel kısmından ayak topuğuna kadar hissedilmektedir. Gebelikte siyatik dikkat ve önem gerektiren bir durumdur. İhmal edilmesi siyatik ağrısının ilerlemesine sebep olabilir. Gebelikte siyatik oluşması, anne adayının vücudunda hem hormonal hemde fiziksel değişiklikler yaşandığı için oluşuyor olabilir. Bu gibi durumlarda anne adayının istirahat etmesi gerekmektedir. Fakat ağrılar şiddetli ise mutlaka doktor kontrolünden geçmek ve muayene olmak gerekmektedir.

Gebelikte siyatik ağrısı lokal bir ağrı değildir. Bütüncül olarak vücutta hissedilir. Anne adayının gebelikte siyatik yaşayıp yaşamadığını anlaması için sırt üstü yatıp tek ayağını hafifçe kaldırması yeterlidir. Anne adayı bacağını yukarı doğru kaldırdıkça ağrı hissediliyorsa siyatik ağrısı yaşıyor demektir.

Gebelikte Siyatik Ağrısının Sebepleri

• Gebelik döneminde büyüyen rahimin siyatik sinirine baskı yapması
  • Gebelik döneminde oluşan fazla kilo alımı
  • Anne karnında büyüyen bebeğin ağırlığı
  • Karın bölgesinin büyüyüp genişlemesi
  • Gebelikten kaynaklı kişinin duruş ve oturuş pozisyonlarında değişiklik olması
  • Gebe olan kadının stresler yaşaması

Alınabilecek Önlemler

• Gebelik döneminde gereğinden fazla kilo almamaya özen göstermelisiniz.
  • Gebelik yaşayan anne adayı vücuduna bol D vitamini ve kalsiyum almaya özen göstermelidir.
  • Gebelik döneminde sık sık kendinizi yormadan yürümeye çalışmalısınız
  • Otururken pozisyonunuzu devamlı değiştirin uzun süre aynı pozisyonlarda kalmamalısınız
  • Sandalyede otururken belinizin arkasına yastık koymayı tercih etmelisiniz
  • Gebelikten dolayı kaslarda oluşan gerginliği ve zorlanmayı en aza düşürmek için duruş şeklinizi düzgün bir pozisyonda tutmalısınız.
  • Geceleri sırt üstü yatmak yerine yan yatmayı tercih etmelisiniz
  • Siyatik ağrısı başlamış ise ağrının bulunduğu bölgenin üzerine değil tam tersi tarafa yatmak gereklidir.
  • Gebe olan anne adayının bel bölgesine hafif masajlar yapmak siyatik ağrılarının oluşmasını önlemekte ve fayda sağlamaktadır.
  • Yüksek topuklu ayakkabılar kesinlikle kullanmamalısınız
  • Vücut ve solunum için hafif ve zorlayıcı olmayan egzersizler yapılmalıdır
  • Gün içerisinde bol bol istirahat ve dinlenmeye zaman ayrılmalıdır.